Hogy terjeszkedjünk a horvát piacra 2020-ban

Eredményes és jól működő webáruházzal rendelkezik a hazai e-kereskedelemben? Ha felmerült a terjeszkedés lehetősége, akkor a horvát piac az egyik lehetséges opció. Ha Európa déli részét célozta meg, akkor ez az ország lehet a legjobb választás a terjeszkedésre. Tagja az EU-nak és az e-kereskedelem évente 14-20%-kal nő. Ebben a cikkben szeretnénk bemutatni a horvát e-kereskedelem színterét és azokat a forrásokat, amelyekből a terjeszkedésre való felkészülés során meríthet.

  1. A horvátok vásárlóereje és a régiók, ahol érdemes hirdetni
  2. Horvátország előnyei a terjeszkedés szempontjából
  3. Vásárlói profil a horvát e-kereskedelemben
  4. A leggyakrabban használt fizetési és szállítási módok
  5. Horvát árösszehasonlítók, amelyeken érdemes hirdetni
  6. Hirdetés kezelése a Mergado segítségével

Horvátország népessége és vásárlóereje

Amikor új országot keres a terjeszkedéshez és a népesség alapján vizsgálja a piac potenciálját, érdemes ügyelnie arra, hogy mely számokkal dolgozik. Különböző források, különböző értékekkel rendelkeznek:

  • 9 000 000 (Wikipédia)
  • 7 000 000 (Gopay webáruház útmutatója)
  • 4 200 000 (Heureka Group)
  • 4 080 000 (Horvát Statisztikai Hivatal)

Lehet, hogy a Földön 9 millió ember vallja magát horvát állampolgárnak, de nem mindegyikük él Horvátországban, ezáltal nem számolhatunk velük mint potenciális ügyfelekkel. Becslések szerint a +/- 4 000 000 számmal, érdemes dolgozni, amely az utóbbi időben csökkenő tendenciát mutat.

Mely régiókat és városokat érdemes célba venni Horvátországban

Felmerült, hogy a terjeszkedés részeként a webáruház mellé egy üzlethelyiséget is nyitna? Kifizetődő lehet, főleg a ROPO hatás (Research Online, Purchase Offline) miatt, vagy egy másik lehetőség, hogy helyi raktárként használja ki. Érdemes ezért az olyan helyekre összpontosítani, ahol a legtöbb ember csoportosul.

Fontos tudnivaló:

  • A népesség területi megoszlása szezonálisan változó, nyáron a lakosság északról délre költözik. A lakosok többsége a szezon idején a tengernél dolgozik, vagy a családjukkal töltit a nyarat Dalmáciában.
  • Zágráb városa a “legkonzisztensebb” és a lakosság szempontjából a legnépesebb metropolisz. De erre a városra is érvényes, hogy a nyár közeledtével az itt élők száma csökken.
  • A közelgő tél pedig éppen az ellenkező hatást fejti ki, a lakosságot délről északra tereli, vagy akár a megfelelő munka az ország határán túlra is.

Melyek a Horvátországba való terjeszkedés legfontosabb előnyei

Sem a népesség, sem pedig a területi megosztás nem vehető a piaci potenciál elsődleges mutatójának. Az adatok, amelyekre már építhetünk, az e-kereskedelem forgalma, a konkurencia nagysága, a horvátok jómódúsága (akik valóban Horvátországban élnek) és az ő vásárlási szokásaik.

A horvát e-kereskedelem forgalma

A 2015 és 2019 év között a helyi e-kereskedelem éves növekedése 10% és 20% között mozgott. 2020-ban az e-kereskedelemi bevételek várhatóan meghaladják az 500 milliárd eurót (Horvátországban a teljes kiskereskedelmi bevétel 6%-a), 2024-re pedig várhatóan elérik az 1 billió eurós forgalmat. Egyre biztosabb, hogy az 500 milliárdos határt nem lesz probléma túllépni, ez köszönhető a COVID-19 járványnak és az üzlethelyiségek digitalizálásának is. A turizmusból származó jövedelem csökkenésének azonban negatív hatása lehet.

A horvát e-kereskedelem bevételei 2017-től USD-ben. Forrás:https://www.statista.com/outlook/243/131/ecommerce/croatia?currency=eur

Aktív webáruházak

A közel 4 millió horvát vásárló számára jelenleg 5 ezer aktív webáruház áll rendelkezésre. Az egyszerűség kedvéért, vegyük azt, hogy egy webáruházra 800 ember jut. Magyarország esetében ez 750 vásárlót jelent, ami nem nagy eltérés, viszont a fejlettebb e-kereskedelemmel rendelkező cseheknél egy webáruházra csupán 250 vásárló jut. Így kijelenthetjük azt, hogy a horvát piacban nagy potenciál rejlik, ami csábító lehet a külföldről terjeszkedő webáruházak számára. Természetesen az itt megjelenő számok a járvány okozta helyzett miatt elképzelhetően csökkenni fognak, ugyanis a webáruházzal eddig nem rendelkező eladók többsége kénytelen digitalizálni áruházát.

Milyen egy vásárló profilja Horvátországban?

  • Az Országos Statisztikai Hivatal adatai szerint 2020 júniusában a havi átlagbér 1223 €  (437 000 Ft) volt.
  • Másrészt a horvátok szeretnek a külföldi webáruházakból vásárolni. A hollandiai E-commerce Foundation kutatása szerint a felhasználók akár 45%-a, rendszeresen vásárol más országok webáruházából.
  • Ugyanez a kutatás rámutatott arra is, hogy az 50 évnél idősebb felhasználók kizárólag a hazai webáruházakból vásárolnak.
  • Az online vásárlók aránya folyamatosan növekszik (az EU többi tagjához képest Horvátországban az új online vásárlók száma növekszik a leggyorsabban)

Első ránézésre alacsonynak tűnhet a horvátok átlagos nettó jövedelem. Ennek következtében felmerülhet a gondolat, hogy az ott lévő ügyfelek nem elég jómódúak az Ön termékeire. A valóság viszont eltérő lehet. Annak ellenére, hogy a horvátok jövedelme többnyire a szürke zónában található (persze ez nem törvényszerű), a lakosság nagy része külföldre jár dolgozni, többek között a DACH régióba. A külföldön megkeresett jövedelmüket pedig szívesebben költik a visszatértükkor a hazai piacon.

Ha már sikeresen terjeszkedett a DACH régió egyik országába, tanácsos lefordítani webáruházát a délszláv nyelvek egyikére. Érdemes megszólítani az egyre nagyobb számban élő balkánokat is.

A webáruházak hitelessége

Sajnos nem csak a horvátok jövedelme, de az e-kereskedelmi piac egy része is a szürke zónában található. Tehát az e-kereskedelmi forgalom reálisan lehet nagyobb is, mint az aktuális számok mutatják. Számos webáruház nem hivatalos módon működik az Instagramon, Facebookon, vagy C2C értékesítési portálokon keresztül. Ezért tanácsos a terjeszkedés előtt, felmérni a konkurencia nagyságát az OLX.ba és Njuškalo.hr oldalakon. Ezekből a nem oficiális praktikákból is eredhet az online vásárlás iránti bizalmatlanság. Az online vásárlók 56%-a tart attól, hogy visszaélnek személyes adataikkal.

Fontos ezért, hogy webáruháza minél megbízhatóbbnak tűnjön. A bizalom növelését főleg az árösszehasonlító oldalakról érkező pozitív ügyfél-visszajelzésekkel érheti el, vagy különböző megbízhatósági tanúsítványokkal. Ilyen tanúsítvány például a Certified Shop, amelyet az Ecommerce Hrvatska egyesület vagy a Shoppers Mind hírportáltól szerezhet.

Mi a helyzet a fizetéssel és a szállítással?

Horvátországban a hivatalos valuta továbbra is a kuna, viszont az ország elkötelezte magát, hogy a 2023-tól bevezetik az eurót. A helyi e-kereskedelem viszonylagos “éretlensége“ (ami előnyt jelenthet Önnek, mint terjeszkedő webáruháznak), a fizetési módokban is megmutatkozik.

Az internetes fizetéssel kapcsolatos aggályok miatt, a legnépszerűbb fizetési mód továbbra is az utánvét. Az Ecommerce Hrvatska kutatása szerint  a válaszadók csaknem 70%-a választja ki a terméket az interneten, de a vásárlást már az üzlethelyen fejezi be (a ROPO hatás előnyére válhat). A horvátok nem bíznak túlságosan a kártyás fizetésben, viszont nem tartózkodnak a Pay-Pal fizetéstől. Olyannyira nem, hogy ez a második leggyakoribb fizetési mód. Feltételezhető azonban, hogy a járvány miatt az érintés nélküli kártyás fizetések népszerűsége is nő.

  1. Horvátországban található fizetési kapuk listája (Shopify)
  2. A Shopify dobozos megoldás ugyanolyan népszerű, mint Magyarországon az UNAS, vagy a Shoprenter, vagy Csehországban a Shoptet.

Horvátország nagyon jó közlekedési hálózattal rendelkezik. A csomagszállítás viszonylag gyors és a szállítás költsége hasonló mint a cseh piacon (az A zónában). Horvátország viszont rendelkezik szigettel és tengerpartal is, tehát figyelembe kell venni, hogy a belföldi szállítás különbözhet a szigetre (B zóna) való szállítással. Ami a szállítási időt illeti, a horvátok az öt napos kiszállításhoz szoktak hozzá, így ha gyorsabb módot talál, akkor az nagy előnyt jelenthet a konkurenseivel szemben. A szállítás Magyarországról is viszonylag könnyedén és gyorsan megoldható. Viszont fontos számításba venni, hogy Horvátország már tagja az EU-nak, de jelenleg még nem tagja a Schengennek, ami meghosszabbíthatja a szállítási időt.

A legismertebb csomagszállítók közé a nemzetközi vállalatok tartoznak:

  • Overseas
  • GLS
  • DHL
  • DPD
  • HpEkspres
  • TISAKPaket

Érdemes megemlíteni a DPD együttműködését az INA benzinkutakkal. Az idei évtől a horvátok az INA töltőállomás kútjain is felvehetik DPD által szállított csomagjaikat.

Magas  az értékesítési szegmensében a konkurencia száma, vagy nem tudja felvenni a konkurencia áraival a versenyt? Próbálja meg megvizsgálni a rivális webáruházak kiszállítási időtartamát. Elképzelhető, hogy ez a megfelelő út. A horvátok és úgy általában a balkánok körében elég népszerű és gyakori a dropshipping, így a webáruházak szállítási ideje gyakran 5 vagy akár több napot is igénybe vehet.

Az idei évtől a horvátok az INA töltőállomásokon is átvehetik a DPD csomagokat. Forrás: www.facebook.com/DPDCroatia2004

Tehát hogyan lehet a lehető leggyorsabban piacra lépni?

Javasoljuk, hogy az árösszehasonlító oldalakon keresztül terjeszkedjen. Előnyei:

  • Az árösszehasonlító oldalak már elég jól beépültek a köztudatba. Az online vásárlók bíznak bennük, mivel már jóideje jelen vannak a piacon és a garanciát vállalnak a vásárlás biztonságára.
  • A horvát árösszehasonlító oldalakat az online vásárlók kétharmada látogatja.
  • Mielőtt elkészítené a horvát webáruházát, már hirdethet az árösszehasonlító oldalakon.
  • Termékeit értékesítheti közvetlen a Mall.hr oldalán.
  • Így könnyen tesztelheti versenyképességét. Megjelenik a konkurensei mellet, felmérheti, hogy megfelelő áron hirdet-e, gyorsabb-e a szállítási idő, vagy több terméke van-e a raktáron.
  • Ügyfél visszajelzéseket gyűjthet, a hitelesség növelése érdekében.
  • A CPC-ajánlatok jóval alacsonyabbak az árösszehasonlító oldalakon mint például a cseh Heurekán, mivel itt még nincs akkora konkurencia.

Mielőtt lecsapna az árösszehasonlító oldalakra

Tesztelje ingyen a feedje és termékképei kondícióját
 

 

A horvát árösszehasonlító oldalak áttekintése

Jeftinije.hr

A SimilarWeb alapján a Jeftinije az egyike a horvát e-kereskedelem két legnagyobb játékosának. A Jeftinije 2010 óta van jelen a piacon, és jelenleg több mint 300 horvát webáruház kínálja itt termékeit. Jeftinije információi szerint, a portáljuk forgalma havi 8 millió. Ebből 1,2 millió valós felhasználó, ami az online vásárlók 76%-át teszik ki Horvátországban.

A Jeftinije hirdetőjeként biddingelheti ajánlatait. Megjelenítheti termékeit a portál Kedvezményes oldalán, vagy kiemelheti a portál kategóriáiban és keresőmotorjaiban. Az oldal Szlovéniából származik, ahol Ceneje néven működik. A vállalat a terjeszkedés során további két országban is megjelent: Bosznia és Hercegovina (Idealno.ba) és Szerbia (Idealno.rs). Az itt felsorolt összes portál feed specifikációja megtalálható a Mergadóban, így gond nélkül hirdethet rajtuk.

Weboldal: https://www.jeftinije.hr/

Webáruház regisztráció: https://www.jeftinije.hr/registracija-internet-trgovine

Amennyiben Horvátországba tervez terjeszkedni, próbáljon hirdetni a szlovén Ceneje oldalán is.

Nabava.net

A Nabava Horvátország legrégebbi árösszehasonlító oldala (2001-ben alakult). Két horvát programozó alapította, és eredetileg PC-alkatrészek értékesítésére összpontosított. Napjainkban a Nabaván már több száz webáruház széles termék spektruma található meg. A vállalat jelen van még Szlovéniában (Pametno.si) és Szerbiában (Pametno.rs) is. A rendelkezésre álló információk szerint, a Nabava Horvátország második legnagyobb árösszehasonlító oldala. A portál rendelkezik mobil alkalmazással is.

Weboldal: https://www.nabava.net/

Webáruház regisztráció: https://www.nabava.net/registerShop

Shopmania.hr

A Shopmania eredetileg román árösszehasonlító, amely jelenleg 34 országban található meg. Termékeit egy URL link segítségével játszhatja fel az oldalra CSV vagy XML formátumban. Vagy hirdethet a Mini shop Widget kiegészítővel a Facebookon. Az itt megjelenő kínálat a Shopmania kínálata szerint frissül.

Weboldal: https://www.shopmania.hr/

Webáruház regisztráció: https://partner.shopmania.hr/cp.login

FAVI

Ezt a specializálódott bútor és dekoráció kereső Csehországban alapították meg. Jelenleg elérhető Szlovákiában, Lengyelországban, Romániában, Magyarországon és 2020 tól már Horvátországban is. A horvát FAVI-n jelenleg még kevés webáruház található, így az alacsony konkurencia miatt érdemes kihasználni ezt a lehetőséget. Ne halassza el!

Weboldal: https://favi.hr/

Webáruház regisztráció: https://favi.hr/dodati-trgovinu

GLAMI

Az ismert divatkereső 2018-ban lépett a horvát piacra. Ha a magyar GLAMI-n már sikeresen árusít, mindenképp próbálja ki a horvát változatát is. Amennyiben a feedben szereplő információk angol nyelven is megvannak, hirdethet a GLAMI-n anélkül, hogy horvát nyelvre kellene fordítania.

Weboldal: https://www.glami.hr

Webáruház regisztráció: https://www.glami.hr/info/dodajte-trgovinu/

  1. Érdemes kipróbálni a Viber és a Whatsapp reklámokat. Jól működnek a Balkán térségben.
  2. Ha érdekli az ország mentalitása, ahova terjeszkedne és nem tudja, hogyan szerezhet betekintést, próbálja ki az Instagram helyi mémoldalát. A mémprofilokra fordított idő megtérül, higgye el.

A Mergadó segítségével több horvát csatornán hozhat létre hirdetést

Fontolgatja a horvát online piacra való terjeszkedést? A Mergado segítségével a jelenleg használt formátumokat könnyedén kezelheti és átalakíthatja a kívánt formátumra. Eszközünknek köszönhetően automatikusan kezelheti a termék feedjét. A Mergadóban egyedül is kezelni tudja a webáruház hirdetéseit – ez felgyorsíthatja a napi marketinges feladatokat és megspórolhatja a programozóba fektetett összeget.

Mergado által támogatott formátumok Horvátországban:

A horvát online piac még fiatal, és számos lehetőséget kínál a külföldi eladóknak tapasztalataik felhasználására. Elérte már a hazai piacon a kitűzött célokat? Itt az idő Horvátországba terjeszkedni.

Források:

1) Horvát források:

1.1. Általános

1.2 E-kereskedelem

1.3 Fizetés és jogi követelmények

1.4 Szállítás

1.5 E-kereskedelem új portáljai

2) Angol források:

2.1 A horvát e-kereskedelemmel kapcsolatos kutatások angol nyelven. Más piacok elemzésére is alkalmas:

 

Megjegyzés hozzáadása