A szlovák e‑kereskedelem nagy áttekintése a 2020-as évben

A cikk megjelenése 15. 01. 2021
| 13 perc olvasás

Az elmúlt években a szlovák online piac erős pozíciót alakított ki az európai e‑kereskedelmi piacon. A webáruházak alacsony fenntartási költségeinek és a piac gyors növekedésének köszönhetően, amely éves szinten 16%-ot emelkedett, a külföldi kereskedők célpontja lett. Használja ki ezt a lehetőséget, és indítson vállalkozást Szlovákiában.

  1. A szlovák piac jellemzői
  2. Leggyakoribb fizetési és szállítási módok
  3. Legfontosabb árösszehasonlító oldalak
  4. Szakértői vélemények a szlovák e‑kereskedelemről

Ismerje meg a szlovák piac jellemzőit

Szlovákia területi szempontból kisebb mint a környező közép-európai országok, viszont ami az e‑kereskedelmi növekedést illeti, sok lényegesen nagyobb országgal felveheti a versenyt. A 2019-es évben az online értékesítés forgalma meghaladta az 1,3 milliárd eurót. Ami a 2020-as évet illeti, az eredmények várhatóan még kedvezőbbek lesznek. A külföldi kereskedők számára nem csak a gazdaság növekedés jelenthet előnyt, hanem a már néhány éve bevezetett euró és a Pozsony-Kassa között kiépített logisztikai hálózat is.

Az e‑kereskedelem ereje Szlovákiában

Azon kiskereskedők és márkák, amelyek a Szlovák online piacra készülnek, fontos, hogy ismerjék a hazai vásárlók mentalitását. Szlovákiában jelenleg 5,4 millió lakos él, akik körében egyre nagyobb az érdeklődés az online vásárlás iránt. Egy szlovák kutatás szerint a 2019-es évben 10 webáruház látogatásból 6 vásárlással zárult.

Az online vásárlók arányát folyamatosan növeli a Covid-19-es járvány is. Az állami intézkedések és a karantén áthelyezték az ügyfelek figyelmét az üzlethelyiségekből az online világba, amely a webáruházak látogatottságának növekedéséhez vezetett. Ezt a jelenséget Marek Ivančík, a Basta digital ügynökség PPC-szakértője is figyelemmel kísérte:

“Az online vásárlás népszerűsége évről évre erősödik. A koronavírus kiszámíthatatlan helyzete csak erősítette ezt a tendenciát. Jelentős forgalomnövekedést regisztráltunk, különösen az első hullám során, amikor az üzlethelyiségeket bezárták. Az év legfontosabb e‑kereskedelmi eseménye a karácsony. A vásárlók évről évre egyre korábban kezdik meg a felkészülést, amelyre mi is próbálunk a megfelelő módon reagálni. Szlovákiában továbbra is fontos tényező az ár a karácsonyi vásárlás során meghozott döntésekben.”

A webáruházakba fektetett bizalom Szlovákiában elég magas, de így is gyakori akadálya az az online vásárlásnak, hogy a vásárlók szeretik személyesen kipróbálni/​megfogni a terméket. Ezért fontos, hogy az online térben próbáljunk megfelelő vásárlási élményt biztosítani és keltsük fel érdeklődésüket, például az ingyenes házhozszállítással, kedvezményekkel, amelyeket az üzlethelyiségben nem találnak. Tehát mire kell összpontosítani a szlovák e‑kereskedelemben?

Az Invelity ügynökség PPC szakembere Libor Toporcer az ügyfelek preferenciáinak követését tanácsolja.

“A szlovák piacra jellemző, hogy a felhasználók szeretik az online vásárlást. Az egyik jellegzetessége a mobil eszközök használata, amely a 2020-as évben megelőzte a számítógép és a tabletek használatát. Ami a végső döntést illeti a vásárlás során, a szlovák piac racionálisabb, mint a környező országok piaca. Ugyanazon webáruházban történő ismétlődő vásárlások tendenciája is látható, ezért fontos az ún. Customer lifetime value építése.”

Milyenek a szlovákok vásárlási szokásaik?

  • A fogyasztók 90%-a rendszeresen és ismételten vásárolnak a szlovák webáruházakban.
  • Szlovákiába való sikeres terjeszkedéshez fontos, hogy optimalizálja webáruházát mobil eszközre is. A vásárlók 65%-a az okostelefonon keresztül vásárolja meg a kinézett terméket, főleg időmegtakarítás miatt. Alkalmazkodjon ezért ennek a vásárlói csoportnak az igényeihez is, amikor az új domain‑t hozza létre.
  • Az online vásárlás során továbbra is a legfontosabb tényező az ár. A szlovák vásárlók 59%-a hozza meg döntését az alapján, hogy egy adott webáruház ajánlata megfelelő‑e.
  • A vásárlók 30% hagyja el az oldalt és vásárol inkább a konkurens webáruházaknál, ha látják, hogy a termék nincs raktáron, vagy már hosszabb ideje nem érhető el.
  • A szlovákiai vásárlók 63%-a inkább a környezetkímélő termékeket és szolgáltatásokat választja a vásárlás során, és 48%-a pedig hajlandó az ilyen termékekért többet is fizetni. Győzze meg azokat a fogyasztókat a webáruházba, akiknek vásárlási döntéseit a környezeti kérdések befolyásolják azzal, hogy környezetbarát csomagolási és szállítási módot alkalmaznak. Érdemes kihasználni ezt az előnyt konkurenseivel szemben, ha például a rendelésekhez ajándékokat vagy kedvezményeket adnak
  • A webáruház hűségprogramját csak az ügyfelek 10% használja ki. Érdemes kihasználni ezt az előnyt konkurenseivel szemben, ha például a rendelésekhez ajándékokat vagy kedvezményeket adnak
  • A negatív megjegyzés, vagy vélemény az ügyfelek 83%-át riasztja el a vásárlástól. Érdemes ezért odafigyelni a jó hírnévre, és a közösségi hálózatok erejét jól kihasználni, ahol a szlovákok 80%-a tölti naponta az idejét.

A népszerű kategóriák rendíthetetlenek a szlovák webáruházakban

Szlovákiában a vásárlók naponta több mint 12 600 webáruház kínálatából választhatnak. Ez a szám az aktuális helyzet miatt várhatóan tovább fog növekedni. Az online szféra jelentős gyarapodását Marek Ivančík PPC specialista is érzékelte:

“Az üzlethelyiséggel rendelkező kiskereskedők, egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a webáruház fejlesztésére. A webáruházak az aktuális trendekhez igazodnak, és egyre több kereskedő hirdet a különböző árösszehasonlító oldalakon is. Úgy gondoljuk, hogy hosszú távon az üzlethelyiségekre jellemző szegmensek is áttérnek az online felületre. Ezért a kliensekkel együtt folyamatosan a vásárlási szokások és a vásárlási folyamat leegyszerűsítésén dolgozunk.”

A szlovákiai online vásárlók körében a legnépszerűbb kategóriák a ruházat, kozmetika és a cipő. Az elektronika, könyvek és a bútorok szintén magas pozíciót foglalnak el ezen a listán. A lista alsó felében pedig az élelmiszer és alkohol helyezkedik el.

A világjárvány okozta helyzet miatt 2020-ban néhány kategória forgalma az egekbe szökött, mint például az élelmiszer, gyógyszer és drogéria, továbbá a hobbi és a nem hagyományos szegmensek, mint a légkondicionáló, a varrógép és a webkamera. Szlovákia legerősebb árösszehasonlító oldala a Heureka, márciusban 50%-ot meghaladó növekedést regisztrált a múlt évi e‑kereskedelmi forgalomhoz képest.

Használja ki a legnépszerűbb szállítási és fizetési módokat

Az egyik legelterjedtebb fizetési mód az utánvétel, amelyet a vásárlók körülbelül a kétharmada része preferál. Lassan már felzárkózik az online fizetés, bankkártyával való fizetés, vagy a banki átutalás.

A webáruházak szempontjából fontos még a fizetési kapu kiválasztása. A szlovák kereskedők körében főleg a hazai vállalatok, a bevált globális platformok és az egyes bankok fizetési kapujai a legelterjedtebb.

  • GoPay, an online payment provider of Czech origin
  • PayU, a global company
  • ComGate, a Czech company
  • PayPal, an international platform
  • TrustPay, a Slovak company
  • Besteron, a Slovak platform
  • Fondy, a foreign company
  • BARION, a Hungarian platform 

A szlovák ügyfelek esetében a vásárlás során egyértelműen a kényelem az elsőrendű. Az online vásárlók több mint 83%-a házhoz szállíttatja csomagjait. Ezt a postára történő kézbesítés követi, majd a munkahelyi átvétel és egyre nagyobb népszerűségnek örvend a csomagátvevő helyek használata.
Csaknem az ügyfelek fele hagyja el a kosarát az elégtelen szállítási lehetőségek miatt. Ezért a webáruház rugalmassága és a szállítási lehetőségek szélesebb skálája is kulcsfontosságú.

Gondja akadt a szállítási lehetőségek beállításával az egyes árösszehasonlító oldalak számára? A Mergado segítségével ezt pár kattintással megteheti.

Milyen szállítási módot használnak a legtöbbet Szlovákiában?

1. Szlovák posta

Szlovákiában gyakori módja a csomagszállításnak, főleg a kiterjedt fiókhálózatnak. Előnyként megemlítendő: az utánvét és az előfizetés lehetősége. Az ügyfelek körében megszokott a Szlovák posta szolgáltatásai és működése, ezért a webáruházból nem hiányozhat ez a szállítási lehetőség.

2. Csomagszállító vállalatok

Ez a szállítási lehetőség is nagyon népszerű. A leggyakoribb a DPD, a Geis Parcel, a GLS vagy a DHL. Az ügyfelek szívesen válogatnak a lehetőségek közül, értékelik a modern értesítési rendszereket és csomagjaik kézbesítését a megrendelést követő napon.

3. Személyes átvétel az üzletben vagy a csomagponton.

A webáruház és az üzlethelyiségek kombinációja mindig nagy előnyt jelent konkurenseivel szemben, különösen az olyan vásárlóknak, akik nem akarnak fizetni a szállításért. A küldemények csomagpontokban is átvehetőek, amelyet az aktuális helyzet miatt a vásárlók az érintés nélküli és biztonságos átvétele miatt egyre gyakrabban választanak.

4. Zásielkovňa és Uloženka (Csomagküldő.hu — magyarországi megfelelője)

A Zásielkovňa feladó és átvevő pontjainak hálózata Szlovákia legtöbb nagyvárosát lefedi. Az ügyfelek egyre gyakrabban részesítik előnyben ezt a módszert, bármikor átvehetik a csomagot, és az árjegyzéke megegyezik a Szlovák postával.

Uloženka hasonlóan működik emellett pedig logisztikai szolgáltatásokat nyújt a webáruházak számára. Előnye a szolgáltatások összekapcsolása a Szlovák postával, Cseh postával és a DPD-vel.

Hirdessen a megfelelő hirdetési portálon

Az árösszehasonlító oldalak mint marketing csatornák nagy népszerűségnek örvendnek Szlovákiában. A külföldi webáruházak első lépésének tehát ide kell vezetnie.  Ezt a PTAgroup ügynökség is megerősíti.

“Amikor egy külföldi webáruház a szlovák piacra tervez lépni, az árösszehasonlító oldalakat tekintjük az egyik legfontosabb teljesítmény csatornának, különösen az ismeretlenebb márkák esetében. Ez viszonylag olcsó és releváns forgalmat biztosít számukra, valamint egy további csatornát, ahol a célcsoport megismerheti márkájukat.”

Mit tanácsol a Basta digital ügynökség az árösszehasonlító oldalon való hirdetés esetén?

  • a termék feedben szereplő adatok konzisztenciája (helyesen kitöltött PRODUCTNAME, DESCRIPTION, termékváltozatok, alternatív termékképek)
  • létező termékkategóriák az adott termékekhez
  • konkurencia a releváns kategóriákban
  • árversenyképesség, megfelelő versenyképesség az áruk elérhetőségében és szállítási hosszában

Az árösszehasonlító oldalakon való akadálymentes és eredményes hirdetéshez egy megfelelő formátumú XML feedre lesz szükség. Hogy biztos legyen, hogy feedje készen áll, ellenőrizze le állapotát ingyenes feed audit szolgáltatásunkkal. A feed teljes elemzése mellett útmutatót is biztosít, hogy kezelhető a Mergado segítségével.

Számos kiváló árösszehasonlító oldal kínálja szolgáltatásait Szlovákiában. Melyek azok, amellyel egy új webáruháznak kezdeni kellene? Marek Ivančík PPC specialista tanácsa:

“Az, hogy melyik árösszehasonlítót szólítjuk meg elsőként, függ a kínált portfóliótól is. Mindenképp érdemes több hirdetési csatornát kipróbálni, az általánosabbaktól, mint például a Heureka.sk és Pricemania.sk, egész a speciális csatornákig, például GLAMI, FAVI vagy Biano. Javasoljuk, hogy gyűjtsön minél több visszajelzést az ügyfelektől, ami segít a webáruház megbízhatóságának kiépítésében (Verified by customer — Megbízható bolt szlovák megfelelője, GLAMI TOP).”

Heureka

A Heureka egy univerzális árösszehasonlító oldal, amely Szlovákiában a felhasználók és a webáruházak körében is az első helyen áll. Portfóliójában számos termék és márka megtalálható webáruházak ezreiből. Vásárláskor a felhasználók többnyire a többi vásárló véleménye, a termék elérhetősége és a szállítási költség alapján hozzák meg a döntésüket. Hirdetőként érdemes kihasználni az Overené zákazníkmi (Megbízható Bolt) programot, amellyel növelhető a vásárlók bizalma, ezzel előnyt kovácsolhat konkurenseivel szemben.

A Mergado segítségével könnyedén beállítható a szlovák Heureka hirdetései és számos feladat automatizálható, mint például a termékpárosítás, licitálás vagy árképzés.

NajNakup

A NajNakup a második legnépszerűbb árösszehasonlító oldal Szlovákiában. Portfóliójában közel 8000 webáruház terméke található meg. Az oldal a piacon elérhető legalacsonyabb ajánlatra összpontosít. Az itt hirdető webáruházaknak is lehetőségük van “NajNakup — Obchod doporučený zákazníky” (szintén a Megbízható bolt egy szlovák megfelelője) tanúsítvány megszerzésére, amelyet a pozitív vásárlói vélemények alapján állít ki.

Pricemania

A Pricemania is a Szlovák e‑kereskedelem nagy játékosai közé tartozik. Oldalán közel 800 ezer termék közül választhatnak a vásárlók a következő kategóriákban: műszaki cikkek, ruházat, szépségápolás vagy élelmiszer. Az oldal szintén rendelkezik Megbízható bolt tanúsítvánnyal, amelyet ebben az esetben is a pozitív ügyfélvélemények alapján kaphat egy webáruház.

GLAMI

A GLAMI mint nemzetközi termék-összehasonlító Szlovákián kívül még további 17 országban található meg és kizárólag a divatra és a kiegészítőkre összpontosít. Látogatói ruhák vásárlására és tanácsadásra használják, hogy megtalálják a legkedvezőbb ajánlatot. Szolgáltatásai közül fontos a GLAMI TOP hűségprogram, amely segít a webáruházak láthatóságának növelésében.

  • Ha már hirdet ezen a portálon, könnyedén terjeszkedhet a szlovák piacra is. Elegendő ha termék feedje angol nyelven is elérhető. A feed problémamentes állapotáról a Mergado gondoskodik.

FAVI

A FAVI termék-összehasonlító kínálatában a vásárlók bútor és dekor termékeket továbbá fürdőszoba és kerti termékeket találhatnak. Szlovákiában 2016-tól van a piacon és közel 600 webáruházzal működik együtt. Az oldal lehetővé teszi, hogy az itt hirdető webáruházak vásárlói véleményeket gyűjtsenek, amely növelheti a vásárlók bizalmát a márka és kínált termékek iránt. Ha a megfelelő kínálattal rendelkezik, javasoljuk, hogy próbálja ki a FAVI‑n való hirdetést.

Biano

A Biano egy speciális termék-összehasonlító oldal, amely az otthon‑, háztartási kiegészítők vagy építkezési kellékekre összpontosít. A széles választéka mellett építészek és belsőépítészek tanácsait és tippjeit is megtalálják az itt vásárlók. A Bianonál tehát nem csak inspirációt szerezhetnek, hanem rögtön meg is vásárolhatják a tanácsolt terméket.

ShopAlike

A ShopAlike egy európai árösszehasonlító, amely 13 országban van jelen, beleértve Szlovákiát is. Ez a páneurópai lefedettség lehetőséget nyújt a könnyű terjeszkedésre. Kínálatában a vásárlók bútorokat, ruházatot és kiegészítőket találnak.

A szlovák webáruházak 2019 óta használhatják a Google Shopping szolgáltatásokat. A webáruház számára ez egy nagyon effektív promóciós forma, amelyet a vásárlók gyakran használnak. Ezt a formátumot a Mergado is támogatja.

Néhány tipp a szlovák e‑kereskedelem szakértőitől.

Hogy áll Szlovákia a szomszédos országokkal összehasonlítva? Mire kell felkészülnie egy külföldi webáruháznak, ha a szlovák piacon tervez hirdetni? A Basta digital ügynökség szakértőinek egyértelmű különbségeket érzékelnek Csehország, Lengyelország és Magyarország között.

Bár a cseh piac nagyon hasonlít a szlovák piacra, mégis sokban különböznek egymástól. A cseh e‑kereskedelem lényegesen fejlettebb, mint a miénk. Nagyobb a konkurencia, nehezebb elérni a kívánt eredményeket és az utánvétes fizetési mód elengedhetetlen ezen a piacon. Ellenben Magyarország számos lehetőséget kínál. Alacsony hirdetési költségek és alacsony konkurencia. Mint más piacok esetében itt is fontos a webáruház lokalizálása és a helyi ügyfélszolgálat, mivel még nem épült ki olyan mértékben a bizalom a külföldi piacok iránt.
A szlovák vásárlók viszont érzékenyek az árra, és szeretik a gyors kézbesítési módot, vagy a személyes átvételt. Ezenkívül nagy sikere van, ha az egyes szegmensek rendelkeznek ügyfélszolgálattal, mint például a divat.

Libor Toporcer, az Invelity ügynökség PPC-szakértője nagy potenciált lát a külföldi webáruházak számára a szlovák piacon.

Az szomszédos országokkal összehasonlítva, mint például Csehország, Lengyelország vagy Magyarország, a szlovák ügyfelek sem függenek a termék árától. Számos tényezőt vesznek figyelembe a webáruházzal való korábbi tapasztalatokat, bizonyos véleményeket, vagy a kézbesítés gyorsaságát. Szlovákiában a marketing tevékenységek kezdetekor fontos a márka ismertségének növelése. Többek között nagy súlya van a referenciáknak.  Leggyakrabban a Heureka Overené zákazníkmi (megbízható bolt), a Google My Business profil és a Facebook rajongói oldalon keresztül szerezhetőek meg.

A PTAgroup szakértői sokéves tapasztalattal rendelkeznek a terjeszkedés terén, és a tanácsuk a terjeszkedni kívánó kiskereskedőknek, hogy minél jobban alkalmazkodjanak a hazai fogyasztókhoz.

“Az új piacra való lépés során a következő dolgokat tekintsük a legfontosabbnak: lokalizáljuk a webáruházat, ideális esetben az ügyfélszolgálatot is, válasszuk ki a legnépszerűbb szállítási és fizetési módokat. Továbbá javasoljuk, hogy legalább az alapvető hirdetési csatornákon való megjelenést termék feed segítségével (Google Shopping, árösszehasonlítók, közösségi hálózatok, például Facebook és Instagram).”

Összegzés

  • A szlovák e‑kereskedelem fejlődése egyértelműen követi az internetes értékesítés világszintű népszerűségét, ami előnyt jelenthet a külföldről érkező kereskedőknek is.
  • Az online vásárlás kényelmét Szlovákiában egyre többen használják ki, főleg az olyanok, akik nem félnek kipróbálni az új technológiákat, és hajlandóak többet fizetni  az olyan termékekért amelyek környezetkímélő módon készülnek.
  • Egy tipikus szlovák vásárló azonban először az árcédulát tekinti meg, majd a kiszállítást, végezetül pedig a kedvezmény az ami elcsábítja.
  • A terjeszkedés során ne feledkezzen meg az adott piac felméréséről, a lakosság vásárlási szokásairól és az ország jogszabályairól.
  • Az induló és a haladó üzleti tevékenységhez használja az árösszehasonlító oldalakat, amelyekhez a megfelelő formátumú feedet a Mergado segítségével könnyedén létrehozhatja.

 

Próbálja ki a Mergadót 30 napig ingyen

Szerző / Fišer Ádám / 15. 01. 2021

Ádám gondoskodik a Mergado magyar nyelvű tartalmáról. Blog cikkeket ír, fordít és kommunikál az ügyfelekkel valamint az ügynökségekkel. Szabadidejét sportolással, könyvolvasással tölti. Szeret főzni, társasozni és új dolgokat kipróbálni.

Új megjegyzés hozzáadása

A mező tartalma nem nyilvános.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.