A prágai székhelyű Unikum marketingügynökség kezeli az ismert Footshop cipős webáruház fiókjait a Mergadóban. Ez az üzlet nem csak a szlovák és a cseh piacon hirdet, hanem például Németországban, Franciaországban, Magyarországon vagy Romániában is megtalálható. Mi a stratégiájuk az új piac meghódításában, és hogyan segít nekik a Mergado?
Hogyan terjeszkedjen webáruházával Romániában az Unikum szerint
Információs szakasz — Elemzés
Jana Dzuričková, az Unikum Inbound Team vezetője megosztotta velünk a román piacra való belépés során szerzett tapasztalatait .
“Minden esetben, amikor egy új piac árösszehasonlító oldalára szeretnénk jutni, az első lépés egy átfogó információs elemzés, amit körülbelül 1 hónappal a nyelvi mutáció bevezetése előtt végzünk el. Ezt a feladatot mindig az adott ország Footshop Customer Care részlegének munkatársával közössen végezzük. Az elemzés célja, hogy kiderítsük, milyen típusú árösszehasonlítók vannak jelen egy adott országban, és milyenek a részvétel feltételei” — magyarázza Jana.
Egy új piacra való belépés előtt a következő területeket szükséges megvizsgálni:
- az árösszehasonlító oldalak havi forgalma
- konkurencia felmérése
- az árösszehasonlító oldalak felépítése az egyes területek szempontjából — ha nem pusztán divatközpontú árösszehasonlító, akkor megtudják, hogy az összes látogatásból és eladásból mekkora részt ér el a divat és ruházat területe
- termék feed specifikáció
- kategóriák struktúrája .xls vagy XML formátumban
- az árösszehasonlítók pénzügyi lefedettségének formája — keretfeltöltés vagy visszaszámlázás (fontos az állam cash flow-tervezése szempontjából)
- a fiók lezárásának lehetőségei (azonnali vagy felmondási idő, további szankciók, díjak)
- licitálás formátum — az adminisztráción keresztül vagy feed-en keresztül, kategória szinten vagy akár termék szinten is
- CPC-ár — minimum, maximum, átlagos
- az összehasonlító oldalak által kínált egyéb lehetőségek — kosár, display kampányok, a hónap boltja stb.
Az elvégzett elemzés alapján az Unikum kiválasztja, hogy a megfelelő árösszehasonlítók közül melyiket futtatja le elsőként. Románia esetében a következő sorrendet választották: GLAMI.ro, Compari.ro, Shopmania.ro.
Előkészítő szakasz
„Az információs elemzés eredményei alapján előkészítjük a TO DO list tevékenységeket, amelyeket el kell végeznünk az adott árösszehasonlító elindításához. A lista segít nekünk abban, hogy megőrizzük a felügyeletet és az ellenőrzést a különböző tevékenységek felett, amelyeket el kell végeznünk. Ez főleg akkor hasznos, ha több részleg dolgozik a belépésen, a mi esetünkben ez általában a marketing, az IT és a pénzügy” — írja le Jana az eljárást.
Az Unikum Romániában elsőként a GLAMI keresőmotorral kezdte. Az XML feed elkészítését a GLAMI specifikációja szerint, a Mergado segítségével hoztuk létre. A Footshophoz az Unikum univerzális XML feed formátumot használ, amely Mergado specifikáció szerint készült.
“Létrehoztunk egy új exportot a Mergadóban, eltávolítottuk/hozzáadtuk a szükséges elemeket, létrehoztuk/importáltuk a szükséges szegmenseket és szabályokat. A legnagyobb kihívást mindig a termékek árösszehasonlító kategóriákba történő sorolása jelenti. Viszont, ha más államokban is használjuk a GLAMI‑t, a kategorizálás meglehetősen gyors volt. A nyelvet leszámítva a kategóriák minimálisan különböznek egymástól” — teszi hozzá Jana.
Az Unikum gondoskodott az ügyfél teljes körű beállításáról és az árösszehasonlítók kezeléséről, amely a következőket foglalja magában:
- komplex fiók készítés – profil kitöltése, számlázási adatok beállítása, feed beillesztése stb.
- kapcsolat a Google Analytics-el és a GLAMI piXel telepítése GTM-en keresztül (GLAMI esetén).
- licit beállítása — az adminisztráción belül kategória szinten, a feeden belül termék szinten.