Automatizált B2B kampányok a Google Ads-ban

A cikk megjelenése 15. 12. 2022
| 8 perc olvasás

Az automatizáció egyre fontosabb szerepet tölt be a mai e‑kereskedelemben, tehát aki nem automatizál, az olyan, mintha nem is létezne. Különösen a Google Ads esetében, ahol maga a platform is az automatizálás felé terel minket az intelligens licitálási kampányok révén. A legtöbb oktatóanyag és útmutató főleg az e‑kereskedők számára készült, viszont a B2B marketingben is optimalizálhatjuk a kampányokat automatizált folyamatok segítségével.

Az automatizációhoz használható a MERGADO Editor, amely segítségével létrehozhat CSV feedet a DSA kampányokhoz. Ehhez szüksége lesz az XML adatokra a Sitemap-ról, valamint a Google Analytics adataira, amit Google Sheeten keresztül importálhat be. A 2 különböző adatfolyam összekapcsolásával különböző logikai szabályokat hozhat létre, és így készítheti el a DSA-kampányok struktúráját. Az optimalizálás többi részét, például az irreleváns keresési lekérdezések kiküszöbölését, közvetlenül a Google Ads platformon található szkriptek végzik.

Ehhez a folyamathoz fel kell tölteni az XML sitemap-ot a MERGADÓBA; a sitemap-ot átalakítani Google DSA formátumra; exportálni az adatokat egy analitikai eszközből (pl. Google Analytics); ideális esetben Google Sheets-be importálni; összepárosítani az adatokat a MERGADÓBA; létrehozni egy egyedi címkéket (custom label) a kampányok végstruktúrájához.

MERGADO 30 napig ingyen
  • kezelje termékfeedjeit egyedül, programozó segítsége nélkül
  • teljes hozzáférés minden funkcióhoz már a próbaidőszak alatt
  1. Mi az előnye ennek a módszertannak
  2. Az optimalizálás logikájának kidolgozása
  3. Az oldal szerkezetének összekapcsolása a MERGADÓVAL
  4. Adattisztítás megkezdése
  5. Google Analytics adatok előkészítése
  6. Adatfeldolgozás a Google Analyticsből
  7. Google Analytics adatok párosítása a Mergadóval
  8. A végső Google export előkészítése
  9. Google Ads-ba történő feed exportálás
  10. Google Ads DSA kampánybeállítások
  11. A készlet szerkezetének beállítása
  12. Mi a következő lépés a kampányokkal kapcsolatban
  13. Tanácsok, tippek és trükkök a végén

Mi az előnye ennek a módszertannak

Az egész folyamat a webáruházak esetében is használható, és nem csak a Google Ads-en belül, hanem valamennyi hirdetési rendszerre és árösszehasonlító oldalra, vagy pusztán a saját teljesítmények értékeléséhez esetleg fiókok auditálásához is használható. Ráadásul nem kell kizárólag a Google Analytics adataira hagyatkoznia, beköthet más adatokat is, például egy CRM-ből. Ennek köszönhetően pedig rangsorolhat a készlet állapota, árrés stb. szerint is.
 

Az optimalizálás logikájának kidolgozása

Fontos, hogy már az elején tudja, mit szeretne elérni. Ez alapján készítse elő a fiók összes adatát és kampányát.

Ebben az esetben egy olyan logikával dolgoztam, amely szerint azokat az oldalakat akartam népszerűsíteni, amelyek a legjobb konverziós arányt és a magas forgalmat ötvözik. Mivel nem volt sok adatom, ezért 30 napos időkeretben értékeltem. Azon oldalak esetében, ahol nincs elég adat, automatikusan a legmagasabb prioritású kategóriát rangsoroljuk, hogy biztosítsuk az adatok összegyűjtését. Ugyanakkor egy adott kategória összes oldalát szeretnénk rangsorolni.

Az oldal szerkezetének összekapcsolása a MERGADÓVAL

A kapcsolat legjobb módja a sitemap-fájl használata, amelyet minden weboldalnak és webáruháznak tartalmaznia kell, és amelyet rendszeresen frissíteni kell. Ehhez nincs szükség módosításokra, a Mergado rendelkezik egy átalakító funkcióval, amely a megfelelő formátumot biztosítsa a kimeneten.

A bemeneti feed formátumkéntMERGADO a legtöbb esetben felismeri, hogy egy sitemap.xml-ről van szó, így elég továbblépni a következő lépésre:

A következő lépésben a kimeneti formátumot kézzel kell meghatározni. Ebben az esetben a Google Ads DSA‑t válassza.

Ez az utolsó lépése az adatok webről történő importálásakor. A többiről az átalakító gondoskodik.

Indítson ingyenes Feed Auditot
  • javítsa feedje kondícióját, és szerezzen tanácsokat a annak javítására
  • gyors és ingyenes technikai elemzés

Adattisztítás megkezdése

Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy nem szeretné a webhelye összes oldalát elküldeni a hirdetési fiókjába. Legyen szó landing oldalról, blogról vagy bármilyen teszt oldalról. Ezt már az elején ki lehet zárni, így ezek az oldalak már nem kerülnek be a kimeneti feedbe.

Ehhez elég létrehozni egy szűrőt, amivel az oldal url-je alapján kiszűrheti az egyes oldalakat:

Ezt követően pedig az imént létrehozott termékcsoportot a Termékek elrejtése szabály típus segítségével elrejtheti a kimeneti feedből:

Google Analytics adatok előkészítése

A Google Analytics adatok Google Sheets-be történő importálásának több módja is van. Használhat külső alkalmazást vagy a Google Sheets bővítményét. A haladóbb felhasználók használhatnak BigQuery-t is. Ebben a bemutatóban a Google Sheets integrált bővítményét fogom használni.

Először is hozzá kell adni a bővítményt a Google Sheets-hez. Ezt a Bővítmények -> Bővítmények -> Bővítmények beszerzése fülön teheti meg. A megnyíló menüben keresse ki a Google Analytics bővítményt, és telepítse (a legtöbb telepítéssel rendelkezőt telepítse):

Miután telepítette és engedélyezte az alkalmazást, az hozzáadódik a menühöz:

Kattintson a “Create report” lehetőségre, és a megjelenő menüben válassza ki, hogy milyen adatokat szeretne kapni a Google Analytics-től. Ez azon a stratégián alapul, hogy hogyan szeretné szerkeszteni az adatokat. A beállítások később természetesen módosíthatóak. A már meghatározott stratégia alapján elkészítheti a “Page” dimenziót és a hozzá szükséges metrikákat: sessions, bounce rate, conversion rate.

Ezután létrejön egy konfigurációs lap, ahol az értékek tovább módosíthatók. Megváltoztathatja az adatok korát, a metrikákat, a szűrőket, a szegmenseket és még sok mást:

Ezt követően állítsa be az automatikus adatfrissítést a bővítmény beállításaiban:

Adatfeldolgozás a Google Analyticsből

A kezdeti jelentésben sok extra adat jelenik meg, amelyekkel nem lehet tovább dolgozni. Ezért szükséges, hogy saját lapot készítsen, és hivatkozzon az értékekre. Az új lapon aztán elvégezheti a kategorizálásokat és az egyéb számításokat, amelyeket követni fog:

Google Analytics adatok párosítása a Mergadóval

A Google Sheets lehetővé teszi, hogy adatainkat különböző formátumokban tegyük közzé.MERGADO esetében a legjobb a CSV-fájl:

A közzététel előtt ki kell választania a megfelelő formátumot és a megfelelő adatokat. Nem az egész fájlt fogja megosztani, hanem csak azt a lapot, ahol a módosított adatok vannak:

Másolja ki a generált linket, és illessze be a MERGADÓBA, ahol az importáláshoz az “Adatfájl importálása szabályt használja majd.

A végső Google export előkészítése

Miután az összes adatforrás és értékszámlálás készen áll, az utolsó lépés a “Custom label” elem szerkesztése, ahová a Google Sheets-ben kiszámított adatokat írja. Ezután rejtse el az összes felesleges elemet, különben a Google Ads nem hagyja jóvá az importot. Ha mindent megtisztított és befejezett, akkor a MERGADO export feedjét elküldheti a Google Ads-nek, és az adatokat összekapcsolhatja az egyes kampányokkal.

Google Ads-ba történő feed exportálás

Ha a főmenüben az Eszközök és beállítások fülre kattint, megnyílik egy menü, ahol a Beállítások oszlopban a Vállalati adatok pontra lesz szüksége.

Miután rákattint, megjelenik az összes dokumentum listája, amely a legtöbb esetben szinte üres. A kék plusz segítségével hozzáadhat egy új oldallistát.

Ezután beállíthatja a forrást. Mivel az adatokat a MERGADÓBÓL exportálja, a https forrást válassza, ahol csak a forrást kell tetszőlegesen megneveznie, és bemásolnia a címet, ahol az adatokat tárolja.

Ne feledkezzen meg a szabályokról

Mivel azt szeretnénk, hogy valóban automatizált legyen a folyamat, gondoskodnia kell arról, hogy rendszeresen frissítse az adatokat, még a Google Adson belül is.

Ha a forrás feldolgozása megtörtént, a fájl menüpontban így jelenik majd meg:

Ha rákattint, a beállításokhoz jut, ahol beállíthatja az ütemezéseket: 

A szétkattintás után már csak egy lehetőség van, mégpedig az ütemezés létrehozása. A kattintás után a már ismert menü nyílik meg, ahol ezúttal a forrást és a frekvenciát adjuk meg. Mivel jelenleg hosszabb dátumokkal foglalkozunk, Minden 24 óra lehetőség teljesen elegendő lesz.
 

Google Ads DSA kampánybeállítások

Most pedig már létrehozhatja a keresőkampányt, ahol viszont még be kell állítania a dinamikus hirdetéseket. Ez egy olyan tétel, amelyet pontosabban Dinamikus keresőhirdetések beállításának neveznek, és nem feltétlenül kell új kampányt létrehoznia. Ez a beállítás minden keresési kampányhoz beállítható.

A beállításhoz további attribútumokat kell kitölteni. Először is, annak a webhelynek a tartománya, ahová a hirdetések irányulnak. Következik a nyelv:

Ha több nyelvel dolgozik, hozzon létre több kampányt, amelyek mindegyike más-más nyelven működik. A többi beállítás pontosan ugyanaz.

Fontos, hogy a 2. opciót jelölje be a célzott forrásnál, azaz csak a megadott forrás listát használja, ahol kiválasztja a feltöltött fájlt.

A készlet szerkezetének beállítása

Közeledünk a beállítások végéhez, ahol a készlet szerkezetét kell létrehoznia az elején meghatározott logika szerint.

A készlethez ki kell töltenie a nevet, majd a forrásból származó címkét (itt ez a “Custom label” elem a MERGADÓBÓL). Az én esetemben a képen az 1. kategóriát töltöm ki.

Kisebb oldalak esetében az útmutatóban leírt alapvető kategorizálásnak elegendőnek kell lennie. Nagyobb oldalak esetében célszerű a tartalom/​szolgáltatás típusa szerinti kategóriákat is használni, így a hirdetéseket célzottan alakíthatja ki. Ez lényegesen jobb teljesítményt eredményez.

Mi a következő lépés a kampányokkal kapcsolatban

Ebben a példában 5 kategóriára osztottam a webhelyeimet, így minden kampányhoz 5 különálló készletem van, amelyekkel nyomon követhetem a teljesítményt. Minél jelentősebb a kategória, annál többet vagyok hajlandó fizetni a reklámért.

Annak ellenére, hogy ez teljes automatizálás, az eredményeket és az egész folyamatot még mindig validálnom kell. Az egyes oldalakat kategorizáló képlet hatása döntő fontosságú. Ha például a 3. kategória jobban kezd teljesíteni, mint az 1. kategória, akkor meg kell néznie, hogy a válogatás a megfelelő logikán alapul‑e. Az is előfordulhat, hogy a teljesítménnyel lesz problémája. Ekkor érdemes mindkettőt megnézni a kategória képletét, de azt is, hogy nem fizet‑e túl sokat a kattintásokért.

Tanácsok, tippek és trükkök a végén

Teszteljen

Javaslom, hogy állítson be A/B teszteket, amelyekben a jobb teljesítményt teszteli a kézi licitálás és a CPA (konverziónkénti költség) célzás között. Ha konverziós értéket is hozzá tudja rendelni, akkor a ROAS-szal is dolgozhat.

De ne álljon meg csak a licitálásnál. Dolgozzon a reklámszövegírással és a kiegészítőkkel is.

Ne felejtse el tesztelni az oldalak kategorizálására szolgáló képletet is. Szinte biztos, hogy nem lesz tökéletes az első próbálkozásra. A Mergadóban több exportot is készíthet, csak óvatosnak kell lennie a keresési lekérdezések kannibalizációjával a kampányok között.

Optimalizáljon

Igaz, hogy automatizálásról beszélünk, de még ezt is helyesen kell beállítani, az egész folyamat során. Ezért folyamatosan ki kell értékelnie az eredményeket és módosítani kell az egyes lépéseket, amíg minden stabilizálódik.

Optimalizálhatja a képletet, a Mergado és a Google-fiók szintjén is. Például több kategória hozzáadásával, hogy lehetővé tegye a magasabb szintű szegmentálást. A Google szintjén módosíthatja a célzást, a régiókat, az eszközöket, a kattintásonkénti költséget stb.

Extra tippek és trükkök

Időről időre kézi beavatkozásra is szükség van. Készítsen tehát egy extra custom label‑t a MERGADÓBAN a kézi beállításokhoz. Ezután a szabályok segítségével kiemelhet bizonyos oldalakat, és előnyben részesítheti őket, vagy teljesen kizárhatja őket.

Ne elégedjen meg azzal, hogy csak két erőforrást központosít. Adjon hozzá adatokat a CRM-ből is, hogy kiegészítse az egyes szolgáltatások általános teljesítményét. Ez lehetővé teszi például egy adott szolgáltatás szezonalitásának befolyásolását. Ha az elmúlt héten több megkeresés érkezett, és a piac felébredt, akkor az adott szolgáltatásra vonatkozó megkereséseket felerősítheti és a kampányokat is növelheti.

Próbálja ki a MERGADO Store alkalmazásokat
  • bővítse a MERGADO funkcióit image marketing és más eszközökkel
  • tesztelje az összeset egy ingyenes próbaidőszakban

Szerző

Petr Pluhař online marketing freelancer. Szakterülete a PPC-hirdetés, átfedésben a webelemzés és a SEO területén. Segít a webáruházaknak a külföldi piacokon való terjeszkedésben és értékesítésben.

Ezeket olvasta már?

Szerző / Fišer Ádám / 15. 12. 2022

Ádám gondoskodik a Mergado magyar nyelvű tartalmáról. Blog cikkeket ír, fordít és kommunikál az ügyfelekkel valamint az ügynökségekkel. Szabadidejét sportolással, könyvolvasással tölti. Szeret főzni, társasozni és új dolgokat kipróbálni.

Címkék: Case Studies

Új megjegyzés hozzáadása

A mező tartalma nem nyilvános.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.