A cseh e‑kereskedelmi piac nagy áttekintése 2021-ben

A cikk megjelenése 29. 03. 2021
| 9 perc olvasás

Csehország online kereskedelmi piaca a közelmúltban jelentős növekedésen esett át. A COVID-19-es járvány 2020-ban részben lelassította, de ennek ellenére a cseh piac továbbra is egyre több helyi és külföldi webáruházat vonz magához. Ön is részese szeretne lenni ennek a sikeres piacnak? Tudja meg hogyan, az aktuális adatok és tippek segítségével.

  1. Cseh piac jellemzői
  2. Leggyakrabban használt szállítási és fizetési módszerek
  3. Csehország legnépszerűbb árösszehasonlító oldalai
  4. Szakértői vélemények
  5. Hirdetés beállítása a Mergado segítségével

A fejlett cseh e‑kereskedelem továbbra is rengeteg lehetőséget kínál

Egy főre eső webáruházak száma Csehországban a legmagasabb. Ennek ellenére az online piac továbbra is sok lehetőséget kínál és főleg új vásárlókat. Az országban működő nagy mennyiségű webáruház miatt, sok befektetőt számára egyre vonzóbbá válik ez a piac.

A cseh e‑kereskedelem részesedése a kiskereskedelmi forgalomból jelenleg 16%. A múlt évhez viszonyítva ez 3% növekedést jelent. Az e‑kereskedelem aránya a teljes kiskereskedelmi piacon 11,4%, ami azt jelenti, hogy továbbra is nagy lehetőségek rejlenek az e‑kereskedelem növekedésében.

Az online vásárlók száma is növekedett, míg 2019 a lakosok 39% vásárolt online, 2020-ban  már a lakosok 54%, ami több mint 5 millió online vásárlót jelent. Előrejelzések szerint ez a szám további 410 ezer vásárlóval bővülhet a közeljövőben.

Fontos tudnivalók az online vásárlásról Csehországban

Általános trendek

  • egyre népszerűbbek az okostelefonok használata az online vásárlás során
  • a legnépszerűbb fizetési módszer a hitelkártya
  •     az online vásárlók többsége 25 és 34 év közötti
  • egyre több a megrendelés a külföldi piacokról (Kína, Németország, USA)
  • a divat a vezető termékkategória

Trendek a webáruházak területén

  • biztonság növelése a helyesen konfigurált HTTPS használatával, jelszavak 20 vagy annál hosszabb karakter engedélyezésével, vagy jelszókezelők használatával
  • részletesebb személyre szabás az AI (mesterséges intelligencia) és a gépi tanulás segítségével
  • termék kézbesítése a megrendelés napján
  • egyre nélkülözhetetlenebb a SEO használata

A legnépszerűbb szállítási és fizetési módszerek

A csomagszállítás Csehországban magas szinten van

A cseh vásárlók számára nagyon fontos a minőségi csomagszállítás. Ami jelenleg a szolgáltatás megbízhatóságát, a gyors szállítást és a csomagszállítók rugalmasságát jelenti. A futárcégek számára ismert ez az igény, így a logisztika területe folyamatosan fejlődik. Csehországban a leggyakrabban a Zásilkovna, Česká pošta, PPL és DPD szolgáltatásait használják ki a vásárlók. Népszerűségük a termékek átvevő helyre történő szállítása, érintés nélküli csomagpontok biztosítása és a napi kiszállítási idő meghosszabbításában rejlik.

  • A Zásilkovna tulajdonosa, a Packeta Group éves szinten több mint 100%-os növekedést könyvelhetett el 2020-ban. Ez köszönhető az átvevőhelyek hálózatának folyamatos bővítésének, a kiskereskedelmi partnerek gyarapodásának és az automata csomagpontok bevezetésének. Múlt év szeptemberétől a felhasználók már az érintés nélküli Z‑BOX csomagautomatákból is átvehetik csomagjaikat. A Z‑BOX-ok mobilalkalmazással kezelhetőek, és a napkollektoroknak köszönhetően teljes mértékben önellátóak. Csehországban jelenleg 102, Szlovákiában 5 Z‑BOX típusú csomagpont található,A vállalat 2021-ben pedig jelentős bővítést tervez.

  • Múlt évben a Česká pošta volt a második leggyakrabban használt szállítási vállalat. Annak ellenére, hogy a többi csomagszállító népszerűsége folyamatosan növekszik, a cseh ügyfelek körében továbbra is megszokott a posta szolgáltatásainak használata. Népszerűségét a kiterjedt fiókhálózatának, az utánvétes fizetési lehetőségeknek, és az olyan szolgáltatásoknak, mint a Személyes átvétel (Balik do ruky) vagy a Postai átvétel (Balik na poštu) köszönheti. A Česká pošta a 2020-as év második felében megkezdte együttműködését a népszerű kínai online piaccal, az AliExpress-szel, így újonnan azon országok közé fog tartozni, ahol a megrendelést követő 10 napon belül kézbesítik a megrendelést.

Növekszik a kártyás fizetés és az okostelefonon keresztüli megrendelések száma

Csehországban az okostelefonokról érkező megrendelések forgalma rövid időn belül megelőzi az asztali számítógépekről érkezőket. Az okostelefonok népszerűségéhez merőben hozzájárulnak a fiatalabb generációk. A 18 és 34 év közötti vásárlók nagyobb valószínűséggel fogják befejezni a vásárlást mobil eszközön keresztül, mint a többi korosztály vásárlói. Ehhez fűződik a bankkártyás fizetés növekvő népszerűsége is, amely Csehországban nemrégiben meghaladta a utánvétes fizetést.

  • Az európai e‑kereskedelmi piacok közül, Csehországot a készpénzfizetéssel való erős függőség jellemzi. A kártyás fizetés azonban egyre nagyobb népszerűségnek örvend, a mobil kereskedelem népszerűsége miatt, mivel a kártyák ma már könnyen összeköthetőek a mobil pénztárcával. A banki átutalás a maga 25%-val szintén meghatározó szerepet tölt be a piacon. Ez azért számít jelentős mennyiségnek, mivel Csehországban viszonylag alacsony a bankszámlák elterjedése (81%).

  • A múlt évben a cseh online vásárlók 23%-a vásárolt külföldi piacról. A vásárlók számára főleg a hasonló nyelvű piacok népszerűek: Lengyelország, Szlovákia. Ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a csehek jobban bíznak a cseh vagy a többi közép-eurṕai szláv nyelvre lokalizált oldalakban. Tehát a külföldről Csehországba terjeszkedő kereskedők számára elengedhetetlen feladat a weboldal cseh nyelvre történő fordítása.

Összegzés

  • Kínáljon vásárlóinak jobb e‑kereskedelmi infrastruktúrát mint a konkurens webáruházak
  • Válasszon megfelelő fizetési lehetőségeket, ne felejtse a kártyás fizetést
  • Biztosítson gyors és megbízható termék szállítási lehetőségeket.
     

Csehország legfontosabb árösszehasonlító oldala

A cseh árösszehasonlító oldalak működése magas szintű. A helyi vásárlók gyakran használják ezeket arra, hogy a megfelelő terméket a lehető legjobb áron vásárolják meg. Egyre több webáruház használja ki az árösszehasonlító oldalakról szerzett adatokat egy komplex feed marketing létrehozására, amely összeköti a hirdetést a PPC reklámokkal és a hirdetési felületekkel. A legnépszerűbb cseh portálok közé a helyi Heureka és a Zboží tartozik a divat szekcióból pedig a GLAMI.

  • A Heureka — az Árukereső cseh megfelelője — Csehország és Szlovákia piacvezető árösszehasonlító oldala. A minőségi árösszehasonlítás mellett több fejlett funkciót is kínál, mint pl.: Ověřeno zákazníky (megbízható bolt) tanúsítvány, Heureka Košík (Heureka kosár), garanci nákupu (vásárlási garancia), ShopRoku (magyar megfelelője Ország Boltja), stb.

  • A Zboží.cz a második legkihasználtabb árösszehasonlító oldal Csehországban, amelyet 2007-ben hozott létre a Seznam.cz webkereső. Felhasználóinak igyekszik megkönnyíteni az online vásárlást, amelyet különféle kedvezményekkel, útmutatókkal, videó kritikákkal, felhasználói véleményekkel vagy a termék profilban található széleskörű kiegészítők segítségével ér el.

  • A GLAMI-nál egyesül a termékkeresők és a közösségi hálózat elemei. A divatra és a kiegészítőkre összpontosít, és lehetővé teszi a webáruházak végfelhasználói számára az áruk megtekintését, kollekciók létrehozását, megosztását és kommentálását. A GLAMI Magyarországon kívül 17 másik európai országban és Brazíliában működik.

  • A FAVI egy specializálódott termék kereső, amely a bútor és dekor termékek szegmensét fedi le. Továbbá konyhai, fürdőszobai, szaniter és felújítási szekcióból is válogathatnak az érdeklődők. Az anyavállalat 2020-ban több mint 900 üzlettel működött együtt, és ajánlatát naponta 100 000 felhasználó is meglátogatja. Csehország mellett még Szlovákiában, Magyarországon, Romániában, Horvátországban és Lengyelországban található meg.

Szakértői vélemények

Nézzük mi a marketing szakemberek véleménye a cseh e‑kereskedelmi piac jelenlegi fejlődéséről?

  • Jirka product owner a Bidding Fox technologies-ben, ahol aktívan hozzájárul a Bidding fox és a további alkalmazások fejlesztéséhez. A Bidding Fox automatikus licitáló eszközt kínál a Mergado platformhoz, amely hatékonyabb hirdetési licitálást tesz lehetővé a Heureka.cz, Heureka.sk és a Zboží.cz oldalakon.

    Hogyan fejlődik a cseh e‑kereskedelem licit specialista szemszögéből?

    „Véleményem szerint egy ideje fokozatosan az automatizálás felé halad (az e‑kereskedelem), és egyre több hirdetéskezelő kezdi megragadni ezt az irányt. Természetesen vannak olyanok akik már régóta foglalkoznak ezzel, de minden apró megemlítésel, példával vagy esettanulmánnyal bekerül az érintettek tudatába, és egyre többen kezdik feszegetni a lehetőségeket, amelyek könnyíthetnek munkájukon.

    Másrészt továbbra is sokan maradnak az alapoknál, akik számára az optimalizálás ott ér véget, hogy feltölti feedjét a portál adminisztrációjába. A hirdetések újratervezése és a termék részletek A/B tesztelése, amit már egy ideje megfigyelhetünk az árösszehasonlító oldalakon, rámutat a licit pozíciók fontosságára, és a termékek ár szerinti összehasonlítása az oldal alsó részére kerül, (ahová már le kell görgetni) vagy a “További ajánlatok” közé. Ezért előfordulhat, hogy olyan webáruházak is elkezdenek foglalkozni a licitálással, amelyeknek eddig nem volt szüksége rá.

    A növekvő versenyhelyzet miatt egyre nehezebb lesz manuálisan ellenőrizni a költségvetést és a jövedelmezőséget. Itt állnak elő az automatizáció különféle formái, akár teljes licit gépek, vagy különféle szkriptek formájában, amelyeket valaki személyreszabottan készít webáruházához. Már a támogatáson keresztül is sok olyan kérdést kapunk, hogy milyen adatok nyerhetők az (Bidding Fox) Elements-ből, és hogyan lehet ezeket az adatokat felhasználni a további automatizáláshoz. Legyen az a Mergadón kívül a webáruház oldalán vagy más külső eszközökön.“

  • Marek konzultánsként dolgozik a Feed Image Editor technologies s.r.o. ‑ban. Az alkalmazás a termékképek kezelésének automatizálásával foglalkozik. Segít a felhasználóknak a képes hirdetések hibáinak felderítésében, tömeges javításában ami hatékonyan növeli a webáruházba való átkattintási arányt.

    Szükségük van a webáruház üzemeltetőknek az online marketing eszközökre?

    „Ha azt szeretnék, hogy webáruházuk jövedelmezőbb legyen, akkor mindenképp. A múlt évben rengeteg új webáruház alakult. Azok is akik eddig haboztak, a jelenlegi helyzet arra kényszerítette őket, hogy belépjenek az online kereskedelembe. A verseny kiélezett, és minden apró különbség döntő fontosságú lehet.

    Ez a képi hirdetések és általában a termékképek minőségének közelmúltbeli fejlődésében is megmutatkozik. A webáruházak igyekeznek képeiket kiváló minőségben megjeleníteni, különböző kedvezményes címkéket elhelyzeni a képeken és egyre többet foglalkoznak a grafikus identitással. Megértették, hogy erre az induló vonatra érdemes még az elején felugrani. Az olyan online eszközök, mint például a Feed Image Editor lehetővé teszik a képek automatikus és tömeges szerkesztését, amivel rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg.“

    Szeretné termékképeit tömegesen és automatizálva kezelni? Próbálja ki a Feed Image Editor alkalmazást a Mergado Store-ban.

  • Martin az Ordeology fejlesztői cég vezető szakembere. Softwareeket készít a marketing szakemberek számára a Mergado segítségével. Jelenleg elérhető eszközök közé tartozik a weboldal ellenőrzésére szolgáló Monitoring Horn, vagy a Cron Runner.

    Mire kell figyelni a külföldi hirdetőknek, ha a cseh e‑kereskedelembe terveznek terjeszkedni?

    „Számos olyan alapvető szempont van, amelyet a cseh piacra lépő külföldi szervezeteknek nem szabad alábecsülni.

    Győződjenek meg arról, hogy a Csehországban végzett tevékenységük, a webáruház beállításai és a rajta található jogi szövegek megfelelőek‑e a cseh értékesítéshez, és mindenekelőtt, az, amit leírnak, valóban be is tartják‑e.

    Az egész webáruház cseh nyelvre történő fordítása. A csehek nagyon érzékenyek az olyan boltokra, amelyek nincsenek cseh nyelvre fordítva, még ha szlovákul is van.

    A csehek nagy elvárásokat támasztanak az ügyfél szolgáltatással szemben. Különösen fontos számukra a gyors szállítás, a minőségi csomagolás, a csomag tartalma megfelel‑e a megrendelésnek és a rendszeres kommunikáció (általában automatikus e‑mailek) a megrendelés és a kézbesítés között, hogy az ügyfél tudja, hogy valami történik a megrendeléssel.

    A globális hirdető kolosszusok mellett, a cseheknél megvannak a lokális hirdetők is, amelyeket mindenképp be kell építeni a propagálásba: Heureka, Zboží, GLAMI, FAVI, Biano, SKLIK. A Heurekán belül nagyon fontos az Ověřeno zákazníky tanúsítvány megszerzése, amely szerint a vásárlók jelentős része dönt arról, hogy hol vásárol.

    Tipp a befejezéshez:  A SEO és a PPC esetében gyakran nem elég, ha a webáruház kategóriáit egyszerűen fogja és lefordítja cseh nyelvre. Tanácsos módosítani és szerkeszteni a kategória struktúrákat és finomítani az elnevezéseket a helyi keresési találatok szerint.“

Állítsa be hirdetéseit a Mergado segítségével

A Mergado segítségével a jelenleg használt formátuma könnyedén kezelhető és alakítható a kívánt formátumra. A Mergadóban egyedül tudja kezelni a webáruház hirdetéseit – ez felgyorsíthatja a napi marketinges feladatokat és megspórolhatja a programozóba befektetett összeget.

A cseh e‑kereskedelem színvonala a világ legfelső szintjein helyezkedik el. Ahhoz, hogy sikeres legyen ezen a piacon, figyelemmel kell követnie az aktuális trendeket és lehetőségeket, hogy ne vesszen el a konkurens cégek között. A marketing szolgáltatások és eszközök használatával időt takaríthat meg és segít, hogy hatékonyabb legyen munkája.
 

Ezeket olvasta már?

Szerző / Fišer Ádám / 29. 03. 2021

Ádám gondoskodik a Mergado magyar nyelvű tartalmáról. Blog cikkeket ír, fordít és kommunikál az ügyfelekkel valamint az ügynökségekkel. Szabadidejét sportolással, könyvolvasással tölti. Szeret főzni, társasozni és új dolgokat kipróbálni.

Új megjegyzés hozzáadása

A mező tartalma nem nyilvános.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.